Nyelvek

 

Varázslat

Dávid király hangszerével varázsol. Zenét és gerinctornát oktat, zenekarban játszik és önálló koncerteket ad, CD felvételekre készül, előkelő vacsorákon lép fel, kertészkedik, lekvárt főz, kenyeret süt és három apróság ügyes-bajos gondjait intézi Lévai Mária hárfaművész. A Biatorbágyon élő művésztanár egyedül koncertezik kelta-ír hárfával Magyarországon.

A középméretű hangszert szükségből vásároltam 2002-ben, amikor még alig ismerték nálunk, ugyanis a robosztus koncerthárfát körülményes szállítani, és egy-egy húr pótlása sem kis összegbe kerül. Közben annyira megszerettem, hogy az első lemezem is ennek köszönheti a megszületését – kezdi a művésznő a közepébe vágva a maga történetét, amelybe kilenc éves korában lépett be a hárfa.

Szerelem első látásra

- Szerelem volt első látásra – mondja az indulásra emlékezve. Egy XIV. kerületi zeneiskolában történt, hogy a kicsinyke, vékony, hosszú hajú lányka és az óriás, méltóságteljes hangszer egymásra talált, noha a szülői szándékot az vezérelte, hogy az örökségül kapott zongorán tudjon valaki játszani. A zongora szakon azonban már nem volt hely, így maradt a hárfa – egy életre. Nagy Katalin kiváló pedagógus jóvoltából évekig játszva tanultak, öten egy hárfán. Mária már 12 évesen a tanárnő fuvolazenekarába került, majd végig járta a zeneiskolai zenekarokat és velük fél Európát. A gimnáziumot és a „konzit”, azaz a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolát párhuzamosan végezte, majd egy évig tanított zongorát. A Liszt Ferenc Zeneakadémián Vígh Andrea növendéke volt, és mellette több nemzetközi hárfaművész-oktató mesterkurzusait látogatta. Akadémista koromban már eltartottam magamat: zenéltem, tanítottam és reggelente edzéseket vezettem egy torna stúdióban.

A hárfa és a sport együtt volt az életemben, válogatottban atlétikáztam, majd tornáztam, úsztam. Sokszor álltam választás előtt, de mindig a hárfa mellett döntöttem, bár gerinctornát évek óta oktatok, sok zenész kollégám jár hozzám jelenleg is. Az „egyszemélyes zenekar” Körülményes és költséges volt akkoriban. a hangszer beszerzése, saját koncerthárfája diploma után lett, ismét egy családi hagyaték révén: az örökölt kis lakást kisebbre és egy koncerthárfára cserélte. Bíztam benne, hogy a kicsi lakásból a hárfa segítségével akár kertes ház is lehet. Nem reménytelenül, hiszen 1999 óta Biatorbágyon élnek, ahol Mária örömmel gondozza a kertet, rendszeresen befőzi a megtermelt gyümölcsöt, zöldséget, sőt a kenyeret is maga süti. Ma már a mintegy 80m2-en helye lett három hárfának is. A „zsebi” hárfáért, a legkisebb, de legbecsesebbért- Dávid király hangszerének másáért - versengenek a gyerekek. Mindhárman előbb kezdtek énekelni, mint beszélni, és már boldogan klimpíroznak hol egyik, hol másik hangszeren. A Lévai családnál az ünnepek nem telhetnek el közös éneklés, zenélés nélkül, ahogy a hétköznapokban is gyakran rázendítenek, csak úgy, jókedvükből. Nem ritka az sem, hogy a hárfa muzsika varázsolja álomba a gyerkőcöket.

Tavaly óta – régi vágyát beteljesítve – „hárfa együttese” is lett Máriának: a helyi művészeti iskolában nyolc növendéket kalauzol a hárfa muzsika rejtelmeibe. A hangszer népszerűségét mutatja, hogy a meghirdetett helyekre kétszer annyian jelentkeztek. A kelta hárfán kezdjük az oktatást, amely a kisgyermekek adottságainak jobban megfelel, bár a megszólaltatása még így is jelentős fizikai erőt igényel, a kar, a kézfej intenzív munkát végeznek, de nem egyszerű a hátat sem hosszú ideig egy helyzetben tartani. Minden órát bemelegítő tornagyakorlatokkal indítok, mert meggyőződésem, hogy nem kötelező minden zenésznek nyomorékká válni, hiszen az izmaink kilazításával sok tartás és gerinc probléma megelőzhető – mondja határozottan. A hárfázás a két agyféltekét egyszerre dolgoztatja, mert a két kéz két szólamot játszik, kezeli a kampókat, ugyanakkor követi a kottát . A gyerekek hamar megkedvelik, mert gyorsan lehet látványos eredményt elérni, ugyanis a zongorához hasonlóan, a hárfa is „egyszemélyes zenekar”: egyik kéz játssza a dallamot, a másik pedig a kíséretet.

Hakni és koncert

A közel ötezer éves múltra visszatekintő hangszer nemcsak az oktatásban éli újra reneszánszát, hanem egyre kedveltebb a zártkörű rendezvényeken is. Exkluzív vacsorákon muzsikálni kiváló pénzkereseti lehetőség, de sohasem haknizom, minden előadásomra szigorú gyakorlási tervet készítek és be is tartom. A díszvacsorákon sem lehet tudni, hogy ki hallgatja koncertként a zenét. Előfordult már, hogy ilyen alkalommal kaptam hangversenyre meghívást. A hárfa muzsika egyébként ősidők óta a nagy ünnepségek, közösségi összejövetelek kísérője, nem koncerttermekben született. A szakmai előrelépést azonban Lévai Mária számára is a koncertturnék és a hanglemez felvételek jelentik elsősorban. A harmadik lemezem összeállításán dolgozom, megint új stílussal kísérletezek. A közel jövőben egy rövidebb kanadai turnéra indulok. A külföldi meghívások különösen csábítóak, de még keveset tudok és akarok elfogadni. A gyerekek nagyon kicsik és egyedül nevelem őket. Az életünket következetes, feszes rendben szervezem, hogy mindenre megfelelő idő jusson. Fontos, hogy a csemetéim tudják, érezzék, hogy anyára számíthatnak. Az otthoni közös kakaós uzsonna például nem maradhat el, biztonságot jelent számukra. S ha ez megvan, azt is elfogadják, ha anyának koncertre kell mennie.

Sz. Kiss Mária

 

Megjelenés: 
2008, március 13
Médium: 
Képmás
Szerző: 
Szádváriné Kiss Mária